استراکچر برج خنک کننده

استراکچر برج خنک کننده

استراکچر برج خنک کننده

استراکچر یک برج خنک کننده :
یک برج خنک کننده (COOLING TOWER) از اجزای زیر تشکیل شده است :
1- حوضچه پایین
2- لوله انتقال آب
3- لوله توزیع
4- حوضچه بالا
5- ستون ها
6- ورودی هوا
7- بخش بازیابی آب
8- سطوح پخش کننده آب

1- حوضچه پایین (LOWER BASIN) :
حوضچه یک برج خنک کننده استراکچر برج خنک کننده در کف برج خنک کن قرار می گیرد و آب بعد از خنک شدن در برج  در حوضچه جمع شده و آب جبرانی (MAKE UP) نیز به آن اضافه می گردد. در برخی برج خنک کننده ها که ارتفاع تشتک برج خنک کن زیاد است به دلیل حجم آب و لجن که در طول زمان جمع می شود پس از توقف برج ، با پمپ لجن کش اقدام به خروج لجن های کف برج خنک کننده می کنند.
بهترین محل جهت نصب شیر بلودان BLOW DOWN قبل از ورود آب به مبدل است یعنی در همان حوضچه پایین برج خنک کننده، چون رسوب و مواد معلق حاصل نباید در حوضچه باقی بمانند و باید از نصب شیر بلودان BLOW DOWN در خروجی مبدل حرارتی خودداری شود.

2- لوله های انتقال آب :
پمپ های در گردش، توسط لوله ها،آب سرد تولید شده در برج خنک کن را به مدار مبدل حرارتی یا همان کندانسور آبی وارد می کنند و همچنین آب گرم توليد شده از مبدل دریافت و به برج خنک کننده منتقل می شود.

3- لوله های توزیع :
آبی که از مبدل حرارتی به برج خنک کننده منتقل می شود به وسیله شاخه های متعدد لوله های توزیع ،پخش شده و بر روی حوضچه بالا ریخته شده و یا توسط نازل های برج خنک کننده بر روی سطوح تبادل حرارتی برج خنک کن می ریزد.

4- حوضچه بالا :
در برخی از برج خنک کننده ها و استراکچر برج خنک کننده حوضچه بالا تعبیه می شود که آب مدار برج خنک کننده ابتدا در حوضچه بالا ریخته شود و از داخل آن و از طریق سوراخهای بی شماری که در درون آن نازلهایی از جنس PVC تعبیه شده آب به صورت قطرات تبدیل و به صورت ثقلی بر روی سطوح تبخیر برج خنک کننده می ریزد.

5- ستون ها :
ستون های استراکچر برج خنک کن ها بسته به نوع برج خنک کننده از نوع گالوانیزه یا فایبرگلاس یا بتنی با ضخامت و ابعاد مناسب می باشند.

6- ورودی هوا (LOUVER) :
ورودی هوا در یک برج خنک کننده چند وظیفه همزمان بر عهده دارد. جلوگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید بر روی پکینگ ها و سطوح پر کننده برج خنک کننده و نیز جلوگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید به آب جمع شده در تشتک پایین برج خنک کننده و در برخی برج خنک کننده ها جلوگیری از پرتاب قطرات آب در حال سقوط از بالای برج خنک کننده به بیرون را به عهده دارد.

7- المیناتور (DRIFT ELIMINATOR) :
در هر برج خنک کننده استراکچر برج خنک کننده المیناتورها یا همان قطره گیرها وظیفه جلوگیری از فرار قطرات آب همراه هوای در حال خروج از برج خنک کننده را بر عهده دارند. بسته به نوع برج خنک کننده این المیناتورها از جنس PVC یا گالوانیزه یا چوب اشباع می باشند.در برج خنک کننده فایبرگلاس معمولا” از نوع لانه زنبوری PVC مورد استفاده قرار می گیرند. ولی در برج خنک کننده های طرح مارلی از نوع چوب اشباع شده ساخت می شوند.

8- سطوح پخش کننده آب :
در هر برج خنک کننده ، حجم داخلی با قطعاتی از جنس PVC یا PP یا چوب اشباع پر شده و وظیفه طولانی کردن زمان برخورد آب با هوای ورودی به برج خنک کننده را بر عهده دارد.

سطوح پر کننده حجم داخلی برج خنک کننده که در مسیر ریزش آب قرار می گیرند و اصطلاحا” پکینگ نامیده می شوند دارای انواع و جنس مختلف می باشند، از جمله FILM PACKNG و GRID PACKING و RANDOM PACKING از جنس پلی پروپیلن (PP) که آنتی باکتریال هستند و نیز از جنس PVC . نوع دیگری از پکینگ های برج خنک کننده

PLATE TYPE FILM PACKING نام دارند که معمولا” در برج خنک کننده های نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرندو از صفحات زاویه دار تشکیل شده است.

– نکات مهم در راندمان یک برج خنک کننده :
بازدهی هر برج خنک کننده به طراحی و به کار گیری مناسب اجزا و سيستمهای آن برج خنک کن بستگی دارد.

– سطوح تماس آب و هوا :
هر اندازه که آب ریزشی بر پکینگهای برج خنک کن به ذرات بیشتری تقسیم شوند سطح تماس و تبادل حرارت بین آب در معرض جریان هوای برج خنک کننده بیشتر شده و راندمان بالا می رود.

– سرعت ریزش آب :
هر اندازه سرعت ریزش آب در داخل برج خنک کننده کمتر شود و تاخیر در مسیر ریزش آب به وجود آید راندمان برج خنک کن افزایش می یابد. پکینگ های PVC یا PP ویا چوب اشباع شده که در داخل برج خنک کننده قرار می گیرند تاثیر مستقیم و اصلی در کاش ریزش آب دارند.

– سرعت مکش هوا :
سرعت مکش فن های برج خنک کننده و استراکچر برج خنک کننده تاثیر مستقیم و عمده ای در جریان هوای داخل برج خنک کننده دارند و هرچه هوای در جریان دارای سرعت و نرخ بیشتری باشد راندمان برج خنک کن بیشتر خواهد بود. نوع فن هایی که در یک برج خنک کننده به کار برده می شود معمولا” فن دمنده یا فن مکنده می باشد.
اگر هوای ورودی به برج خنک کننده سرعت زیادی داشته باشد معمولا” مقداری از قطرات آب مدار برج خنک کن را با خود خارج می کند. در صورتیکه هوای ورودی از سرعت کافی برخوردار نباشد دمای آب مدار برج خنک کننده به مقدار کافی کاهش نمی یابد. بنابراین با طراحی مناسب L/G یعنی نسبت آب به هوا در حدی برقرار می شود که هر دو منظور برآورده شود.

– اختلاف دمای آب ورودی و خروجی :
هر اندازه اختلاف دمای آب خروجی برج خنک کننده با هوای ورودی زیاد باشد، راندمان برج افزایش می یابد.

– دمای مرطوب هوا :
هر اندازه دمای مرطوب هوای ورودی به برج خنک کن کمتر باشد، راندمان برج خنک کننده بیشتر است.

– شیوه توزیع آب :
هر اندازه آب ورودی به برج خنک کن به قطرات و ذرات ریزتری تقسیم شود، راندمان برج  بیشتر می شود. در پایان ذکر این نکته مهم است که شیمیست ها در کنترل آب مورد استفاده برج خنک کننده صنایع نقشی مهم و حیاتی دارند.

لازمست آب مورد استفاده در برج خنک کننده مطابق استاندارد و با توجه به میزان و آنالیز محلولهای آن تهیه شده و مدام تصفیه می شود. همچنین لازمست در کارکرد یک برج خنک کننده از تشکیل رسوب جلوگیری و تا حد امکان سختی آب کاهش یابد.

نیز لازم است مواردی از جمله خوردگی و فرسودگی(CORROSION) و تشکیل رسوبات ((SCALE و میکروارگانیزم ها و تجمع لجن (FOULING) دائما” مد نظر قرار گیرند.

 

کلمات کلیدی :

هوا ساز

هوا ساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد
تاریخ : سه شنبه 25 خرداد 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: